Seriál: Jak se stát virtuální asistentkou – Díl 1: Příprava je důležitá

Chystáte se rozjet kariéru virtuální asistentky a nevíte, jak začít? Pojďme se do toho pustit společně a systematicky!
jak se stát virtuální asistentkou

Řada maminek s malými dětmi uvažuje o kariéře virtuální asistentky z důvodu větší pracovní flexibility a možnosti neomezeného home office. Rodičovská dovolená je pro začátek podnikání ideální čas vzhledem k mírnějším pravidlům pro odvody záloh na sociální a zdravotní pojištění.  Zároveň je to ale i doba zvýšené psychické i fyzické zátěže, nedostatku spánku a věčných nemocí. Času na práci není s malými dětmi za zády mnoho. Přitom informací, které by si člověk měl zjistit a promyslet před samotným začátkem podnikání je relativně hodně. V následujících několika článcích se pokusím popsat nejdůležitější kroky, které mi pomohly rozjet kariéru virtuální asistentky.

Plánujte!

Plánování projektu je klíčovým krokem k úspěchu každého podnikání, virtuální asistence nevyjímaje. Bez jasně definovaného plánu může být obtížné dosáhnout stanovených cílů a efektivně řídit své aktivity. To platí dvojnásob, máte-li doma za zády malé děti a Váš čas na práci se smrskne na pár hodin denně. Jak tento čas strávit co nejefektivněji a stanovit priority pro jeho využití? Zde je návod, jak připravit podklady pro plán projektu a rozjet kariéru virtuální asistentky.

Průzkum trhu – učte se od mistrů.

Není třeba nově vymýšlet, na co už před námi přišli jiní. Ať už řešíte, jaké služby budete nabízet nebo jakým způsobem o sobě dát vědět, inspirujte se od ostatních již zaběhlých virtuálních asistentek. Internet je studnice informací. Projděte si:

  • Diskuzní skupiny virtuálních asistentek na FB
  • Profily virtuálních asistentek na LinkedIn
  • Webové stránky virtuálních asistentek
  • Katalogy virtuálních asistentek
  • Nabídko-poptávkové portály práce
  • Barterové skupiny na FB

Jaké důležité informace z výše jmenovaných zdrojů získáte?

  • Jaké služby nabízí ostatní virtuální asistentky.
  • Jaký je o dané služby zájem.
  • Jakou cenovou politiku volí které virtuální asistentky.
  • Jak a kde se ostatní asistentky prezentují.
  • Ceny členství v katalozích virtuálních asistentek/freelancerů

Služby – určete svoji konkurenční výhodu.

Rozmyslete si, jaké služby můžete a chcete nabízet. Ideálně stavte na svých pracovních zkušenostech, ke kterým se můžete přiučit i něco nového. Můžete se i kompletně rekvalifikovat, ztratíte tak ale výhodu prokazatelné praxe a postavíte se na startovní čáru se všemi ostatními asistentkami bez jakékoliv konkurenční výhody.

Virtuální asistence je široký pojem. Původní význam zahrnuje hlavně základní administrativu. Dnes sem ovšem můžete zařadit nejrůznější služby od grafických návrhů, administrace sociálních sítí, tvorby webových prezentací, práce s daty a tabulkami až po zákaznickou podporu či pomoc s expanzí na zahraniční trhy.

Kurzy – vždy se dá něco přiučit.

K dříve nabytým dovednostem se může hodit přidat něco nového a rozšířit si tak pole působnosti.

Porozhlédněte se po vhodných kurzech a možnostech jejich financování. Můžete se inspirovat mým článkem Asistentka v kurzu, kde jsem detailně popsala svou zkušenost s dotačním program Ministerstva práce a sociálních věcí. Program „Jsem v kurzu“ podporuje profesní vzdělávání a rekvalifikace.

Cílová skupina – poznejte svého ideálního klienta.

Definice cílové skupiny je důležitým momentem v procesu plánování a marketingu, protože vám umožňuje zaměřit své úsilí a zdroje na ty nejperspektivnější zákazníky.

Jak stanovit svou cílovou skupinu? Popište detailně své ideální zákazníky a rozdělte je na segmenty podle relevantních charakteristik – např. demografické údaje, nákupní chování, průměrný příjem, pohlaví, věk, atd. (např. drobní podnikatelé a malé firmy – muži středního věku – aktivní na LinkedIn)

Marketingová strategie – buďte vidět.

Marketingová strategie je plán, jak budete oslovovat své zákazníky a propagovat své produkty nebo služby.

Určete si pro každý segment své cílové skupiny kanály propagace. Jsou Vaši potenciální zákazníci aktivní na sociálních sítích? Využívají spíše neformální sítě typu Facebook nebo profesní sítě jako je LinkedIn nebo Xing? Zamyslete se a zkuste si určit cestu zákazníka (způsob a prostředky, jakými bude Váš potenciální zákazník hledat virtuální asistentku).

K segmentům cílové skupiny potom doplňte marketingové kanály: např. drobní podnikatelé a malé firmy – muži středního věku – aktivní na LinkedIn – vyhledávají na internetu – hledat virtuální asistentku mohou přes WWW, LinkedIn, katalog virtuálních asistentek)

Cenová strategie – jak na cenotvorbu?

Propagace služeb je úzce spojena s Vaší cenovou strategií. Je důležité vzít v úvahu, že veškerý čas věnovaný propagaci musí být zahrnut do vašeho celkového časového plánu. Virtuální asistentky často používají časové měřiče pro sledování času věnovaného jednotlivým klientům a následně tento čas fakturují. Mohlo by se tak zdát, že se jejich hodinový výdělek rovná účtovanému hodinovému tarifu. Freelancer však navíc vynaloží další čas na svou propagaci, což může zahrnovat účast v diskuzních skupinách, budování profesionální sítě na LinkedIn, aktualizaci webových stránek nebo aktivitu na neformálních sociálních sítích.

Pro začátek je dobré promyslet, zda si zvolíte vyšší hodinovou sazbu a tím přijmete riziko, že budete muset své služby více propagovat, abyste našli vhodného klienta. Nebo se můžete rozhodnout pro nižší hodinovou odměnu s očekáváním, že si Vás budou klienti aktivně vyhledávat a kontaktovat Vás. Dejte ale pozor. Příliš nízká cena působí dojmem, že nemáte co nabídnout.Začátek formuláře

Rozpočet – základ projektu

Stanovení rozpočtu je nezbytností v plánování a řízení každého projektu. Dobrý rozpočet Vám pomůže efektivně alokovat zdroje, sledovat výdaje a efektivitu podnikání.

Stanovte si částku, kterou jste ochotni vynaložit na propagaci a vzdělávání alespoň na rok dopředu a promyslete si požadovanou dobu návratnosti této investice. Pomůže Vám to v rozhodování, do kolika a kterého kanálu propagace zainvestovat a příp. jak moc se chcete dál vzdělávat.

Plán projektu

Jakmile budete mít posbírané a rozmyšlené všechny podklady, můžete se vrhnout do vytvoření projektového plánu. O tom, jak takový plán vytvořit, si povíme v dalším díle tohoto seriálu.

Chcete si popovídat o Vašem konkrétním projektu a pomoci s plánováním? Domluvte si konzultaci!

Přejít nahoru